The Scandinavian Tire & Rim Organization

Komfortproblemer

I den senere tid er komfortproblemer på personbiler med større fælge og bredere dæk steget i antal. STRO har derfor lavet en lille guide og monteringsvejledning til dæk på disse køretøjer, som kan være god at bruge, hvis der er problemer med komforten. Læs mere om, hvordan man undgår og løser problemerne.

Komfortproblemer på personbiler

Nu hvor bilerne har større fælgdiametre og dæk specifikt til højtydende biler, og hvor dæk med Run Flat-teknologi er almindelige på markedet, har mange værksteder været nødt til at bruge meget mere tid på at løse komfortproblemer, hvilket også har resulteret i flere klager over dæk – dæk som ofte efterfølgende er blevet konstateret egnede til brug.

Dette stiller også større krav til montering og afbalancering, som skal udføres så korrekt som muligt.

  • Alle komponenter skal rengøres grundigt inden monteringen
  • Dæk og fælg skal smøres omhyggeligt
  • Der skal anvendes korrekt lufttryk
  • Der skal anvendes korrekt opspændingsudstyr på afbalanceringsmaskinen
  • Hvis man bruger en maskine til måling af ”kraftvariationer”, skal målingen foretages med korrekt dæktryk, som regel 2,0-2,2 bar

Montering

WDK – brancheorganisationen for tyske dækproducenter – har udarbejdet en instruktion i montering af UHP- og Run Flat-dæk (RFT).

Ved at følge denne instruktion kan mange problemer undgås, og husk, at der ikke er noget, der adskiller de nævnte dækkategorier fra standarddæk, bortset fra at de er mere følsomme og sværere at montere.

Download den her:

wdk_mounting_demounting_instruction

 

Smøremiddel

Brug af et smøremiddel af høj kvalitet letter monteringen og hjælper dækket med lettere at blive korrekt placeret. Det er en merudgift sammenlignet med et universalsmøremiddel, men det er en merudgift, som er pengene værd. Smøremidlerne nedenfor kan anbefales. Det betyder ikke, at der ikke er andre på markedet, som er lige så gode.

 

 

Till toppen