The Scandinavian Tire & Rim Organization

Dækskole

Vore dages dæk giver en behagelig affjedring sammenlignet med gårsdagens jernhjul. Det er ikke kun dækkets gummi, der gør kørslen behagelig, men også den luft, dækket indeholder. Denne luftvolumen under tryk er også årsagen til, at dækket kan bære sin last. Nutidens dæk (til personbiler) er opbygget af en tekstiltråd, som ligger radialt mod rulleretningen, deraf navnet radialdæk. Disse såkaldte karkassetråde, der ligger i et eller to lag, holdes sammen af flere gummilag. Radialdækket giver betydeligt bedre komfort end gårsdagens diagonaldæk, som helt er forsvundet fra markedet på personbilssiden.

Den bløde karkasse stives af med flere bælter, der ligger diagonalt og på tværs af karkassetrådene og skaber stabilitet i dækkets konstruktion. Bælterne kan være af stål (stålradialdæk) og/eller tekstilmateriale, f.eks. polyester, rayon, nylon, kevlar m.m.

Slidbanegummiet består af en kombination af syntetisk gummi og naturgummi, afhængigt af hvilke egenskaber man ønsker. Gummiet skal sammen med dækkets mønster give et sikkert greb i alle situationer.

Mønsteret udformes, så det giver god dræning af vand og retningsstabilitet (langsgående spor) og samtidig har trækkraft og gode bremseegenskaber (tværgående spor).

Mange af nutidens dæk har desuden en meget lavere rullemodstand end gårsdagens i kraft af specielle gummiblandinger baseret på kisel (silica) og andre bæltekonstruktioner.

Læs mere her: daekskole-dk

Till toppen